Malim koracima do zdravog srca

Ispis

Bolesti srca i krvnih ila me?u vode?im su uzrocima smrtnosti, a pretilost, povieni kolesterol, puenje, nedostatak tjelesne aktivnosti, povieni krvnih tlak i stres naj?e?i su rizi?ni faktori za bolesti srca i krvnih ila. Na njih moemo utjecati i sami, no naalost, ve?ina ljudi ili ne poduzima nita ili mijenja navike tek kad ih bolest upozori.

 Sasvim je pogreno tjeiti se uobi?ajenim razmiljanjem da svi ivimo pod stresom, loe se hranimo i s godinama se debljamo, a ipak ne umiremo svi od infarkta. Statisti?ki podaci nedvojbeno govore da su znatno manje ugroeni vitki i sretni, oni koji vjebaju, zdravo se hrane i uivaju u ivotu. Stoga ?e mali koraci koje u?inimo za zdravlje srca ujedno biti i koraci prema sre?i i ve?oj kvaliteti ivljenja.  

Promijenite prehrambene navike: za zdravo srce vano je jesti redovito i ritam unosa kalorija prilagoditi ritmu potronje. Pove?ajte unos vo?a i povr?a, ne ograni?avaju?i se s nekoliko vrsta vo?a i povr?a na koje ste navikli. Rasporedite dnevnu koli?inu hrane na najmanje pet manjih obroka. 'Zlo?este' masno?e zamijenite maslinovim uljem i ostalim masno?ama biljnog porijekla (oraasti plodovi, sjemenke).

Jedite to vie integralnih itarica i mahunarki, kao i raznovrsne bjelan?evine smanjite govedinu, a jedite vie ribe, morskih plodova, peradi bez koice i kuni?a. Ne izbacujte mlije?ne proizvode, nego jedite one s manje masno?a. Pove?ajte unos vlakana (odli?an izvor su mekinje, zobena kaa, vo?e i povr?e), a to manje koristite sol.  

Provjerite pijete li dovoljno vode: odraslom ?ovjeku pri umjerenim aktivnostima potrebno je oko osam ?aa vode dnevno, a u periodu ja?eg znojenja i vie. Ne zaboravite da kava, iako je teku?a, zapravo dehidrira.

Prestanite puiti i smanjite unos alkohola: trenutno je klima u drutvu savrena za prestanak puenja, pa ako mislite da trebate podrku, iskoristite raznovrsne pomo?ne preparate i besplatne te?ajeve. Alkohol je prihvatljiv samo ako ne pijete redovito, te ako koli?ina ne prelazi dva mala pi?a.

Uivajte u ivotu i to ?e?e ?inite sve to vas uveseljava i ispunjava sre?om, zadovoljstvom, ponosom i ostalim, tzv. pozitivnim emocijama: istraivanja su pokazala da su najzdraviji ljudi koji su zadovoljni ivotom.


Ozbiljno poradite na smanjenju stresa! Stres je zdrava, normalna reakcija na opasnost, pa ga je nemogu?e eliminirati. Stoga je samo prekomjerni stres tetan. ?esto se bezrazlono mirimo s njime, misle?i da ne moemo nita u?initi. No, puno se moe popraviti promjenom stavova i prioriteta, procjenom to je u ivotu zaista vano, kao i usvajanjem tehnika oputanja.

Redovito vjebajte ili se vie kre?ite: to vie se kre?ete, ve?i su blagotvorni u?inci, koji se o?ituju kroz fizi?ko i psihi?ko zdravlje, emocionalno zadovoljstvo, pove?anje kvalitete sna. S manje od pola sata ustrog hoda ne bi smio pro?i ni jedan dan.



Za zdravo srce nune su i aerobne aktivnosti (one koje ubrzavaju puls i disanje te od kojih se znojite). Takve treninge trebalo bi prakticirati najmanje dva do tri puta tjedno po 20-ak minuta. Nakon tjelesne aktivnosti osje?at ?ete se snanije i poletnije, imat ?ete vie energije.